Bij veel goede doelen heeft het al wel eens op de bestuursagenda gestaan. “Zullen we een webshop beginnen? De grote goede doelen doen het allemaal.”
Maar in praktijk komt het zelden of nooit van de grond. Hoe komt dat?
Er komt veel kijken bij het starten van een goede doelen webshop en ook fiscaal kan dit gevolgen hebben voor uw ANBI of SBBI status. Er is tijd en kennis nodig om een goede doelen webshop succesvol te runnen.
Dus waarom zou u er aan beginnen?
- Het levert een vrij constante stroom aan extra inkomsten op.
- Het levert potentiële nieuwe donateurs op.
Kopers in een goede doelen webshop, willen dat doel steunen met hun aankoop. De stap naar een vervolg aankoop of donatie is dus sneller gemaakt. Een goede doelen webshop is dan ook de nummer 1 aanjager van nieuwe potentiële donateurs.
Wat kost het maken van een webshop?
Geheel afhankelijk van hoe groot, uitgebreid en functioneel u de webshop wilt inrichten. Voor de meeste goede doelen volstaat een Woocommerce webshop met een aantal goede doelen plugins, extra donatie mogelijkheid en online betaalmodules. Voor een bedrag tussen de € 2.500,- en € 5.000,- kunt u al online zijn met een aansprekend producten assortiment.
Wat komt er allemaal bij kijken?
Assortiment keuze, wat past wel en wat niet bij de missie van uw organisatie? Welke producten zijn per post te verzenden, binnen welke prijsklasse zoeken uw potentiële klanten? Waar haalt u die producten vandaan? Of wie maakt ze?
Techniek: Wie voert de producten in op de webshop, nieuwe aanvoer, incourante producten, financiële administratie en rapportages. Logistiek: Waar worden de producten opgeslagen? Wie houd de voorraad bij. Waar worden de bestellingen uitgedraaid, ingepakt, gefrankeerd en verzonden?
Contacten: Wie onderhoud contacten met klanten, afhandeling van vragen, retourzendingen etc?
Al met al is een webshop echt een vak op zich. U heeft er kennis voor nodig en toegewijde vrijwilligers die dagelijks tijd kunnen en willen investeren. Kernboodschap: Doe het goed, of doe het niet.
Hoe zit dat fiscaal?
Als ANBI, Kerkgenootschap, openbare bibliotheek of andere NGO organisatie drijft u in de regel geen onderneming en bent u vrijgesteld van Vennootschapsbelasting. Ook vallen de meeste stichtingen buiten het BTW regime. Wanneer u een webshop start, gaat uw organisatie “btw belaste prestaties verrichten”. Dat betekent dat u in veel gevallen een BTW administratie zult moeten voeren, BTW zult moeten afdragen, en mogelijk ook aangeslagen kunt worden voor de VPB. En daarmee komt uw ideële doel / ANBI status wellicht in het nauw.
Want voor een ANBI geldt immers de 90% die aan het ideële doel moet worden besteedt.
Kortom; toch maar niet doen? Het is een redelijke investering, het vergt veel tijd en is een risico voor de ANBi status.
Het kan ook anders:
GrantResults heeft de nodige webshops voor goede doelen succesvol opgezet. In veel gevallen hebben we niet alleen de webshop gebouwd, maar doen we ook de inkoop, logistiek, marketing, order afhandeling en klantenservice.
Voor een vast percentage van de omzet, dus geen extra kosten! Dat is nog eens no cure no pay.
De initiële investering voor de bouw van de webshop delen we samen, de rest regelen wij. Van inkoop tot frankering, van opslag tot verzending en retourzending. U heeft er geen omkijken naar en alles wordt tot in de puntjes geregeld.
De verkopen gebeuren vanuit onze BV en alle opbrengsten (na aftrek van inkoop, kosten, porto, BTW en onze afhandelingsfee) worden volledig aan u uitbetaald als donatie.
Hiermee blijft u als ANBI veilig, krijgt u wel de inkomsten en heeft u niet het werk. Bovendien zijn al die nieuwe potentiële donateurs bij u natuurlijk van harte welkom.
Het bouw en beheer van uw webshop werkt goed samen met het Google Grants Abonnement.
Wij beheren dan dus ook de advertenties voor uw webshop.
Kortom; alles geregeld, minimale investering in tijd en geld, maximale opbrengsten!
Meer informatie? Bel Erik Blokpoel op 06-11343669 of mail ons op info@grantresults.nl